Zendingsbericht 18 april 2015

De Spandoekman

Song Sung Sub1 woont in een van de meest dichtbevolkte gebieden van de wereld – de Seoul Capital Area in Zuid Korea. Hij werkt als assistent secretaris bij de Northern Asia-Pacific Division (NSD) van de Adventkerk.
Sung Sub vraagt zich af hoe de miljoenen mensen om hem heen bereikt kunnen worden met de belangrijke Drie Engelenboodschap uit Openbaring 14.
“Ik wilde dat mensen de waarheid kennen, dus het was mijn strategie om hen direct het hart van deze boodschap te laten zien – dat is de sabbat,” zei Sung Sub.
Kort daarna kreeg hij een creatief en gedurfd idee. “Het idee begon toen ik deur aan deur literatuur verspreidde. We kunnen bladen geven, maar sommige mensen gooien het gewoon weg.”


Hij nam contact op met het plaatselijke reclamebedrijf en ontwierp een rugzak met achterop een boodschap, in grote gele letters op een blauwe achtergrond, stond dat de “Sabbatdag = Zaterdag = Zevende-dag.” De afdruk bevatte meer details in een kleinere letter rondom deze hoofdboodschap.
Terwijl hij deze unieke manier van evangelisatie bedacht, had Sung Sub twee bijbelse voorbeelden in gedachten: 1) Jona, die naar een grote stad gestuurd werd om de noodzaak van bekering te verkondigen, en 2) het volk Israël dat een stille getuige was toen zij om Jericho heen marcheerden.
“Door het dragen van de boodschap ben ik in staat om de waarheid over de sabbat effectief en eenvoudig te verkondigen,” zei hij.
Sung Sub draagt zijn rugzak elke dag als hij op zijn fiets naar en van zijn werk rijdt. Daarnaast draagt hij het ook vaak als hij in het park wandelt.
“Als mensen de boodschap zien, worden ze nieuwsgierig en lezen het met een harde stem op. Er zijn altijd mensen in de buurt en zij praten over de woorden op de afdruk. De sabbat is een belangrijke boodschap, een beproefde waarheid. Er zijn vele manieren om deze boodschap te verspreiden, maar dit is mijn strategie.”
Toen hij begon met het dragen van deze boodschap maakte Sung Sub zich zorgen dat de mensen hem negatief zouden benaderen of denken dat hij hen beoordeelde. In plaats daarvan was hij blij om te zien dat velen geïnteresseerd waren om meer te horen over de boodschap.
“Op een dag nam ik de metro terwijl ik de rugzak ophad, en een persoon bleef me volgen. Uiteindelijk kwam de persoon naar mij toe en zei, ‘Ik weet dat dit de waarheid is. Is er een kerk die de sabbat houdt?’
Een andere keer liep Sung Sub door het park op een sabbatmiddag toen hij benaderd werd door twee stellen. “Oh, jij moet van de Zevende-dags Adventisten zijn”, vertelden zij hem. “We zijn al lang niet naar de kerk geweest. Waar is het? We zijn er naar op zoek!”
Niet alleen volwassenen zijn geboeid als ze de ‘spandoekman’ te zien. Kinderen genieten van het ongebruikelijke tafereel en volgen de boodschap vaak zover als ze mogen van hun ouders.
“Soms vragen de mensen mij hoe ik het kan volhouden om deze boodschap rond te dragen,” geeft Sung Sub toe. “Mijn hart is niet sterk genoeg om dit zelf te dragen. En ik moet me keurig gedragen omdat ik deze belangrijke boodschap draag. Mijn geest moet vredig zijn. Ik bid en bid – dan voel ik me rustig en gevuld met de kracht van de Heilige Geest. Ik weet dat Gods engelen vlak naast mij lopen. Ik vind deze hele ervaring een erg karakter veranderende en opbouwende ervaring.
En het idee van de rugzak gaat verder. Niet lang geleden vroeg een ouderling in de kerk van Sung Sub een kopie van het ontwerp. “Ik voelde ook dat ik een soort van evangelisatie moest doen,” zei de ouderling, “en dit is wat ik moet doen.” De ouderling had zelfs een grotere afdruk laten maken, en hij gebruikt het als hij tijdschriften verspreidt. Zijn boodschap heeft al veel aandacht getrokken.
“Ik voel me erg gelukkig,” zei Sung Sub. “Ik ben op zoek naar verloren schapen. Mijn strategie is; Slechts een blik, en de boodschap is voor altijd opgeslagen in hun gedachten. En als mensen meer informatie vragen, deel ik wat literatuur met hen. Dit is slechts een pilot project – wie weet wat de resultaten zullen zijn?”

Ware Feiten

  • De officiële naam van de hoofdstad van Zuid Korea is “Seoul Special City”. Het is het grootste stadsgebied in de ontwikkelde wereld, en de Seoul Capital Area is de op twee na grootste metropool in de wereld, met meer dan 25,6 miljoen mensen. De helft van de inwoners in het land woont in het gebied van de hoofdstad.
  • De bevolking van de stad Seoul zelf is 1,44 miljoen (2013) met een dichtheid van ongeveer 45.000 mensen per 17.000 km2
  • De bevolkingsdichtheid van Seoul is bijna twee keer die van New York City, en acht keer hoger dan de dichtheid van Rome.